Shangrila i snøen

PÅ TELTTUR I HAGEN. GoLite Shangri-La 5 skal testes ut før vi skal på fjelltur til Rondane.

PÅ TELTTUR I HAGEN. GoLite Shangri-La 5 skal testes ut før vi skal på fjelltur til Rondane.

Det er tirsdag. Vinterferien ligger foran oss og venter bare noen få dager unna. En vinterferie litt ut over det sedvanlige: Vi skal på et reportasjeoppdrag til Rondane. Fjelltur, med andre ord. Vinterstid. Det betyr en haug med soveposer, liggeunderlag og hva vet jeg for å holde varmen. Vi har et ønske om å droppe pulken for å slippe å slåss med den på togturen opp til Otta. Da må vi slanke ryggsekkene så mye vi kan, men innenfor det forsvarlige – vi skal tross alt opp på høyfjellet. Vårt nyinnkjøpte pyramidetelt GoLite Shangri-la 5 kapper fort tre kilo av vekten til vårt allerede lette Helsport Fjellheimen Camp 4. Men vil det duge på fjellet? Første bud er å teste ut hvordan det er sove i teltet uten innerteltet. Siri innvilger i å være prøvekanin. Med en helg full av skirenn har vi blinket ut denne tirsdagen til vår lille test. Teltet reises et par meter fra husveggen. Liggeunderlagene kommer på plass, doble soveposer likeså, og litt senere kan en ullkledd Siri legge seg for natten. Selv følger jeg etter et par timer senere.

ULL FRA TOPP TIL TÅ. Siri er klar til vinternatta.

ULL FRA TOPP TIL TÅ. Siri er klar til vinternatta.

RETT PÅ SNØEN. Det fungerte fint å droppe innerteltet. Ved å sette støvelsnutene under liggeunderlagene, unngikk vi å rulle av.

RETT PÅ SNØEN. Det fungerte fint å droppe innerteltet. Ved å sette støvelsnutene under liggeunderlagene, unngikk vi å rulle av.

Man skal ikke bry seg for mye om hva andre tenker, ei heller naboene. Likevel kan jeg ikke la være å humre litt av oss, der vi ligger og purker på den lille terrassen bak rekkehuset.

Vi sover i og for seg godt denne natten. Teltet virker romslig nok. Det skal visst også kunne tåle en del vind. Jeg er likevel skeptisk når jeg ser de store flatene og de sparsomme bardunfestene. Og når jeg setter meg på sykkelen på vei til jobben om morgenen, er valget lett – vi går for det tyngste alternativet. Så får vi finne vårt Shangrila i skogen til våren.

Om Mikkel Soya

Outdoor magazine writer, author and photographer with a soft spot for biking and paddling.
Dette innlegget ble publisert i Barn og friluftsliv, Rotekassa og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Shangrila i snøen

  1. Peter Nylund sier:

    Jag har också sovit med barnen i tält vid vår radhuslägenhet. Om grannarna tycker det är konstigt är det väl deras problem.

  2. Elisabeth sier:

    Så morsomt innlegg! Inspirert av bloggen din og en artikkel du skrev i Fjell og vidde (?) tok vi med oss tassene på en tur gjennom nordmarka i helgen. Startet på Mylla, overnattet på Sinnerdammen, så Kikiut, og endte til slutt i hagen på Gaustad. Strålende tur med sol i ansiktet hele veien og glade barn. Takk for fin artikkel!

  3. Tore johnny Blomhaug sier:

    arttig og lese blog`en din 🙂
    håper du skrivr mere om testing av GoLite Shangri La 5 etterhvert og,har lyst på det her selv,vi er 2 barn og 2 vokse ser ut som perfekt til turrer på sommer i lavlandet som sykkeltur osv 🙂

    • Hyggelig at du liker bloggen! Vi har nettopp prøvd Shangri-La uten innerteltet på snø. Det gikk fint med to voksne og to barn. Det kan, som i de fleste telt, bli litt kondens på innersiden av teltduken i løpet av natta. Det ser også ut til at teltet tåler en del vind, men vi hadde valgt en god leirplass, så vi fikk ikke testet ut dette. Regntetthet vet vi heller ikke noe om, men hvis dette er greit, er det vanskelig å toppe dette teltet til lavlands-bruk, dersom fokus er på lett funksjonalitet. Jeg kommer tilbake med en mere fyldig rapport når vi får testet ut teltet mer.

  4. Tore johnny Blomhaug sier:

    blir ikke noe nytt telt på meg i år (venter nr 2 i juni) men jeg og junior kommer nok til og ta noen turer da blir det i BD firstlight,det er utrolig enkelt og klarer mye juling,men neste år må jeg da ha nytt da 3 mans tunnel telte blir får lite til 4 stk (eller som dama sa att det bør være plas til 3 liggeunderlag får att det skal være lov til og kalle det 3 mans telt),så håper og få lest litt om det teltet ditt i løp av sommeren slik att jeg får bestemt meg,lurte lenge på andre telt men vekt har jo en del og si og tunnel telt er jeg rimlig lei av nå etter og skifte bleier er ikke akuratt opptimalt 😉
    så kan jeg bruke Shangri-La til sykkel/lavland turer og eller ta med 2 telt hvis det blir noe turrer med mere vind 🙂

  5. Jeg satser på at vi kommer tilbake med noen erfaringer etter sommersesongen 🙂

    Telthilsen Mikkel

Legg igjen en kommentar

