Kveldstur på ski med Herr Kamikaze

Vi nærmer oss den. Rundt en sving, opp en liten kneik: Den råeste utforkjøringen du finner i en langrennskonkurranse. Helt sikkert. 6,2 kilometer med et fall på nesten 500 meter, krydret med en frisk blanding av hårnålsving, tett skog på alle kanter og en og annen rest av ødelagt ski-materiell fra tidligere forulykkede. Og Svingen. Den med feil dosering. Den som alltid dukker opp når den ikke skulle, sekundet etter at man tenker «dette går jo i grunnen ganske glatt».

Det hele begynner med en tekstmelding:

Hei! Ønsker å markere at eg er halvvegs til 70 år med kveldsskitur rundt Knuten. Starter 18.00 fra parkeringa i Funkelia førskommande fredag ved skiltet. Opp Korsveien, Eriksløypa, Rennene, Rundløypa rundt Knuten og ned Kemneren. Ikkje kjørt scooter i terrenget så gode trinser, hodelykt mat og drikke gir komfort. Vil du bli med?

Bjørn Inge

Et uimotståelig tilbud. Klokka seks er vi fem stykker som står klare på parkeringsplassen. Foran oss venter 540 høydemeter på ski. Vi følger lysløypa et stykke. Så skjærer vi inn på Korsveien og lar hodelyktene lede oss oppover, krysser alpinbakken, jobber oss opp bratthengene til Korset. Her skal etter sigende Christian IV ha grunnlagt Kongsberg by. Onde tunger vil ha det til at han ikke var i helt edru tilstand og dermed pekte feil. Uansett er byen flott der den lyser opp mot oss langt der nede. Vi fyller på med litt mat og drikke, før vi tar fatt på bakkene igjen.

KVELDSTUR PÅ SKI. Vi tar en sjokoladepause ved Korset og nyter utsikten over Kongsberg by

KVELDSTUR PÅ SKI. Vi tar en sjokoladepause ved Korset og nyter utsikten over Kongsberg by.

De gamle trehusene på Sachsen passeres på avstand, så klatrer vi opp de bratte kneikene til Rennene, gamle tømmerrenner fra gruvetiden i Kongsberg. I løpet av tre kilometer stiger det lille skisporet jevnt og trutt oppover, nærmest umerkelig, for så å ende opp ved demningen til Kongens gruvedam.

– Skal vi ta turen rundt Jonsknuten?

Jeg lar de andre svare. Jeg vil gjerne, men kroppen er vissen etter en lang uke med mye jobb og trening. Alle kikker på hverandre: Vi tar turen rundt! Det blåser frisk bris etterhvert som trærne tynner ut i høyden og balaklavaen kommer på under lua. Vinden har pakket snøen hard i flere av motbakkene, og frykten for å kave i løssnøen blir gjort til skamme. Så begynner utforkjøringene. Vi følger det tynne sporet i løssnøen og lar det stå til over kuler og staup. I bunden av bakkene holder den myke snøen skiene igjen med den ene hånden og tar oss mykt i mot med den andre. Jeg glemmer hvor trøtt jeg egentlig er og gliser, mens jeg svever vannrett gjennom luften og borer ansiktet ned i snøen. Den er kald og svir forfriskende i ansiktet.

Runden rundt Jonsknuten blir høydepunktet for min del. Vi følger åpne renner gjennom glissen furuskog og mørke graner, glir over myrer og tjern, klatrer opp snødekte bergskrenter og kaster oss ned bjørkelier i vintermørket. Hadde vi hatt med sovepose og liggeunderlag, hadde det vært fristende å overnatte her.

PUDDERGLEDE I KONGSBERGS BAKHAGE. Vi koser oss i de små bakkene rundt Jonsknuten og nyter en kjapp pause på en liten myr.

PUDDERGLEDE I KONGSBERGS BAKHAGE. Vi koser oss i de små bakkene rundt Jonsknuten og nyter en kjapp pause på en liten myr, før Herr Kamikaze og vi andre gjør oss klar til den legendariske utforkjøringen, Kemneren.

Vi skrår over et lite tjern, og plutselig står Knutehytta der i det gylne lyset fra et par lamper. Runden rundt Jonsknuten er over. Klokka er over ti og hytta er stengt. Vi fortsetter ufortrødent videre, tar inn på den maskinpreparerte løypa, og så: Kemneren, den legendariske utforkjøringen i Kongsberg. Underlaget her oppe er slett ikke verst, men hundre høydemeter lenger nede venter isete løyper på oss. Og det er ikke hvem som helst vi skal kjøre ned med. Kongen av Kemner’n Kamikaze, Bjørn Inge Verås, vant løpet i fjor rett foran langløpspesialisten Ivar Tveiten. Jeg og et par andre starter litt før. Bjørn Inge kan ruten nedover i blinde. Selv har jeg ikke vært ned bakken på et par år og lar skiene ploge allerede i første sving. Noen vil kanskje hevde at dette er feigt og pysete, men jeg vil snarere si at en realitetsorientering, der faktorene skiferdigheter, føre, kjennskap til løypa og vågemot falt uheldig ut, fordret en rolig nedkjøring.

For å gjøre en lang historie kort: Vi kommer oss ned alle mann. Bjørn Inge tar oss kjapt igjen. Et øyeblikk har jeg glede av hodelyktene til de foran, så forsvinner de ut av syne og jeg blir etterlat i mørket, smertelig klar over at min nye Petzl Myobelt ikke leverer så mye lys som jeg hadde håpet. De andre kunne nådd å skrelle en appelsin og fortære den før jeg glir inn på flata nede ved bilene. Kanskje det sitter i genene, for hva kan vel en halvdanske stille opp mot en Sunnmørsk vågehals?

Om Mikkel Soya

Outdoor magazine writer, author and photographer with a soft spot for biking and paddling.
Dette innlegget ble publisert i Turberetninger og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Kveldstur på ski med Herr Kamikaze

  1. Skrivemåten er simpelthen fantastisk! Når jeg leser dette, ser jeg bare opp i to sekunder, de to sekundene det tar for å se kjapt bort på skiene. Skiene og stavene som står i hjørnet og stirrer, stirrer med vantro. «Lenge siden forrige lufte tur, du fikk nettopp tips. Gjorde du ikke?»

  2. Johanna Lie Kristoffersen sier:

    Norsklæreren gleder seg over språket og fortellergleden :-). Jeg har gått deler av turen i måneskinn, og det kan også anbefales. Klem fra Johanna

    • Ja, tenk at selv en tørr naturfagslærer kan ha en skribent i magen 😉 Og jeg er helt enig, turen gjør seg helt klart i lyset fra fullmånen! Kanskje vi kan arrangere en lærertur en dag.

      Klem Mikkel

Legg igjen en kommentar

