Kill your darlings – om å ta gode bilder

Å TA GODE BILDER. Det handler ikke bare om å bli god med kameraet, men også om å være kritisk under utvelgelsen av bilder i etterkant – kill your darlings!

Å TA GODE BILDER. Det handler ikke bare om å bli god med kameraet, men også om å være kritisk under utvelgelsen av bilder i etterkant – kill your darlings!

«Du tar gode bilder, du» er en bemerkning vi ofte bruker når noen viser oss et flott bilde. Men det er egentlig som regel bare halve sannheten. For bak dette ene bildet gjemmer det seg ofte et utall bilder som aldri blir vist fram. Hemmeligheten bak gode bilder ligger ikke bare i å bruke kameraet titt og ofte, lære seg å styre dybdeskarphet og eksponering etter ønske, bildekomposisjon, bruk av flash og hva vet jeg. Det viktigste er kanskje å være ærlig overfor seg selv når bildene skal redigeres.

Når jeg kommer hjem fra tur har jeg gjerne hundrevis av bilder med tilbake. Mye av dette er helt klart ikke verdt å vise fram. Da begynner utvelgelsen. Først grovsortering – er bildet skarpt? Hvis det ikke er skarpt, har det da andre kvaliteter som gjør at det bør spares fra en snarlig digital død? Så følger en ny runde, der de bildene som har noe spesielt over seg får være med videre. Og enda en runde. Til sist sitter jeg forhåpentlig igjen med en liten håndfull bilder som snakker til meg, som har det. Veien dit kan være tung å gå, for vi kan ikke unngå å bli følelsesmessig knyttet til bildene våre. Enten på grunn av motivet, eller fordi vi har lagt ned et stort arbeid for å få bildet i boks. Men bildet er kanskje på tross av dette ikke godt nok. Da er det bare en ting å gjøre.

– Kill your darlings!

Om Mikkel Soya

Outdoor magazine writer, author and photographer with a soft spot for biking and paddling.
Dette innlegget ble publisert i Foto, Rotekassa og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Kill your darlings – om å ta gode bilder

  1. Peter Nylund sier:

    Ja, så är det ju. Själv har jag börjat välja noggrannare redan då jag tar bilden. I stället för att ta 10 olika alternativ tar jag bara en eller två bilder, vid tekniskt krävande eller osäkra bilder lite mera.

    • Hei Peter
      Jeg støtter deg i at det kan være lurt å begrense seg allerede når man tar bildet. Der er jeg ofte dårlig og kan bruke litt vel mange bilder bare på å «skyte meg inn» på motivet.

      Mikkel

  2. Asle B.Rindsem sier:

    Helt enig i allt som blir sagt her. Jeg har en alt for stor uvane i å la de middels gode bildene få leve videre, enda jeg er klar over dette. Jeg bruker veldig mye energi på og «skyte» meg inn på motivet. Men som du Mikkel sier, så ser jeg egentlig hvor dårlige de er når jeg «tar dem igjen» etter noen dager. Da har de enten blitt for tungt redigert, eller at de ikke forteller meg noe som helst. Det er jo sånn at når man setter seg ned for og gå over, «redigere», noen hundre bilder etter etter ei helg i fjellet, da blir man fort «blind» på både farger, skarphet og motiv. Ihvertfall er det sånn med meg. Da må jeg bare legge unna både bilder og holde meg unna PC`n ei stund. Sånn er det bare.

    • Hei Asle
      Jeg er også skyldig i å la de middels gode bildene leve videre, men da gjerne mest som dokumentasjon/minner fra en fin tur – og de får hvile i fred på harddisken =)

      Mikkel

Legg igjen en kommentar

