Fuktig fredag – overnattingstur i dansk bøkeskog

Feiring av 60 årsdag i Danmark. Avleverer barna til farfar, som står klar på Skøyen stasjon. Hopper på en buss i Oslo, skifter til Øresundstoget i Gøteborg, før jeg trøtt etter en lang dag går av i Helsingborg litt over elleve. Det er som å komme til en stor fest. Musikken dunker gjennom den store stasjonsbygningen fra et utested i andre etasje. Det er fullt av ungdommer i høyt humør, og følelsen av å være på feil sted er påtakelig. Jeg er plutselig et fremmedelement og ikke lenger bare en reisende, der jeg tusler avgårde med ryggsekk og tursko. Vi er et tjuetall mennesker som skal med fergen – bare et par stykker går av i Helsingør. Der likner stasjonen en fest på overtid, et par fyrer har stikkende, aggressive blikk, noen burde dratt ut stikket og sagt godnatt. Lufta er lummer.

LANG DAG.  Jeg begynner å lengte til soveposen når jeg sitter i Øresundstoget

LANG DAG. Jeg begynner å lengte til soveposen når jeg sitter i Øresundstoget.

Jeg finner riktig togsett i retning København. Uten en øl i hånda stikker jeg meg ut igjen. Stolrekke etter stolrekke nedover vognen drikkes det tett. På de tomme setene ligger det ølbokser og søppel. Jeg dumper ned i et sete for meg selv og tar opp kameraet for å ta et par selvportretter.

– Pass på kameraet ditt, de stjeler løs her, sier konduktøren og vil ikke se billetten min, du og jeg, de eneste anstendige ombord i dette toget. Han vagger nedover midtgangen til festen bak i vognen. På stasjonen etter stopper vognen rett foran en veltet søppelkasse. Den brenner. Plasten har smeltet og ligger som en flammende dam rundt det brennende søppelet. En togansatt får tak i en skumslukker, flammene dør og personene på perrongen forsvinner i røyken. Den brer seg som høsttåke over området. Et sted i oppløsning.

BRENNENDE SØPPELKASSE. Røyken brer seg som høsttåke over området. Et sted i oppløsning

BRENNENDE SØPPELKASSE. Røyken brer seg som høsttåke over området. Et sted i oppløsning.

Jeg er den eneste som skal av i Skodsborg, og jeg kjenner at skuldrene faller på plass. Toget forsvinner. Stille. Lufta er varm, trykkende, legger seg klamt på mine bare armer. Bøkeskogen dukker opp bak den vakre gamle stasjonsbygningen i bindingsverk og murstein. Lyset fra lyktestolpene treffer ranke bøkestammer. En liten snegl glir over den fuktige, svarte asfalten og lukt av døde blader, jord og urter stiger opp rundt meg.

KVELDSTUR. En liten snegl lurer seg over bilveien

KVELDSTUR. En liten snegl lurer seg over bilveien.

Jeg stanser opp. Der er grusveien inn. Skogen står som en svart vegg foran meg. Jeg går innover uten å ta fram lykten. Snart forsvinner lyset fra gatelyktene, og mørket omslutter meg fullstendig. Etter ti timer på farten i buss og tog er det befriende å være her. Jeg stopper opp et øyeblikk. Øynene er åpne, men jeg kunne like gjerne lukket dem – jeg ser ingenting. Lukten av våt skog, lyden av mus og frosker som krasler gjennom løvet, fuktig luft mot kinnet.

Jeg tenner hodelykten, men lyset blir for voldsomt, det kveler stemningen. I stedet går jeg med den gjemt i hånden, så bare en liten lysstripe slipper ned til føttene mine. Etter en snau kilometer er jeg framme ved teltplassen. I Danmark har man endelig åpnet opp for overnatting med telt i statsskogene. Noen steder er det helt fritt, mens andre steder, som her i Jægersborg Hegn, er det tilrettelagt med en eller flere leirplasser på egnede steder. Dette vil jeg prøve.

I Danmark har man endelig åpnet opp for overnatting med telt i statsskogene

FRILUFTSLIV I DANMARK. I Danmark har man endelig åpnet opp for overnatting med telt i statsskogene.

Det lille teltet kommer opp, jeg kryper inn. Det er som et lite tropehus. Lufta er så mettet av vann at jeg drikker den for hvert pust jeg tar. Dunposen lukter etter kort tid av våt gås. Så sovner jeg.

På et eller annet tidspunkt våkner jeg svakt av at det lokale kattugleparet holder en liten konsert i trærne rundt meg. Så forsvinner jeg ned i søvnen igjen. En svak buldring i sør vekker meg i sekstiden. Jeg blir liggende og lytte til tordenen, som kommer nærmere og nærmere. Til sist rister det i bakken og lynene slår ned så nærme at lysglimtene og lyden kommer på samme tid. Lyden av rumlende, rullende torden i det fjerne blander seg med den knivskarpe lyden av lyn som skjærer seg gjennom mørket rett ved. Det regner voldsomt på teltduken, men lyden drukner helt i kampen med tordenen.

Jeg våkner noen timer senere. Det er helt stille. Jeg pakker sammen teltet, finner fram paraplyen i regnværet og rusler til toget, til familien, til 60-årslaget.

På vei nordover til Norge neste dag, havner jeg bak en ung kvinne i bussen. Det kommer sjelfull soulmusikk fra hodetelefonene hennes. Hun snøfter og tørker tårer fra øynene sine. Lenge.

Jeg skriver.

TELTTUR I DANMARK. Det lille Helsport Ringstind 1 klarte seg fint gjennom tordenværet på tross av slapp bardunering

TELTTUR I DANMARK. Det lille Helsport Ringstind 1 klarte seg fint gjennom tordenværet på tross av slapp bardunering

TURPARAPLY. Jeg glemte like godt regntøyet i Norge, men ble reddet av en koselig liten paraply

TURPARAPLY. Jeg glemte like godt regntøyet i Norge, men ble reddet av en koselig liten paraply.

REGN. Det regnet. Og det regnet

REGN. Det regnet. Og det regnet.

BØKESKOG. Våkne opp blant ranke bøketrær.

BØKESKOG. Våkne opp blant ranke bøketrær.

SVULMENDE. Trærne stod våte og svulmende i den våte morgenen

SVULMENDE. Trærne stod blanke og svulmende i den våte morgenen.

Om Mikkel Soya

Outdoor magazine writer, author and photographer with a soft spot for biking and paddling.
Dette innlegget ble publisert i Turberetninger og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Fuktig fredag – overnattingstur i dansk bøkeskog

  1. Nicolai S sier:

    Jaja, etter et par innledende manøvrer i Norge ble du klar for den danske villmarka. Ikke verst 😉

  2. Hei Nicolai, takk for sist! Det ble i hvert fall en ganske vill natt med lyn og torden 😉

Legg igjen en kommentar

