Kan man ikke dra på tur, kan man i hvert fall drømme

KUR MOT TURABSTINENSER. Kart og flybilder fra Statkarts Norgeskart er uvurdelig til å dulme turabstinenser og til planlegging av turer.

KUR MOT TURABSTINENSER. Kart og flybilder fra Statkarts Norgeskart er uvurdelig til å dulme turabstinenser og til planlegging av turer.

Jeg vil på tur. Nå! Været er suverent, vannet akkurat passe i bekken – ørreten kaller. Eller hva med en padletur på Lågen? Aller helst vil jeg ha med telt og sovepose. Fjellet, sier du?

Men det blir ingen tur. I stedet er jeg bunnet til datamaskinen hele dagen. En gang i blant løfter jeg blikket og ser ut på skogen utenfor vinduet. Til slutt blir tur-abstinensene for voldsomme – det er ingen vei utenom, jeg må finne noe å dulme dem med. Jeg har løsningen ved hånden. Et par raske klikk med høyre hånd, så toner Google Earth fram på skjermen. Et par klikk til, og Norgeskartet til Statkart er framme.

Pusten blir roligere og pulsen faller, mens jeg følger en liten elv med blikket. Nei, den blir for bratt. Jeg finner en annen. Den duger ikke, den heller. Men så: I myke meandersving bukter en elv seg gjennom dalbunnen med myke fjelltopper på hver side. Det er bare så vidt det er vann der, men jeg tror det er nok. Men hvordan kommer man seg dit? Jeg finner nærmeste vei, så nærmeste tettsted. En jernbanestasjon! Dette kan bli bra.

Med abstinensene i sjakk for en stund vender jeg tilbake til arbeidet. Og jobber. Og jobber. Inntil suget etter tur blir for kraftig igjen. Klikk. Klikk.

Om Mikkel Soya

Outdoor magazine writer, author and photographer with a soft spot for biking and paddling.
Dette innlegget ble publisert i Rotekassa, Turtips og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

