Gå.

Gå. (Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv). Av Tomas Espedal.

Gå. (Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv). Av Tomas Espedal.

Gå. (Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv). Skrevet av Tomas Espedal. Jeg hørte om boka første gang for noen år siden. Jeg var på nippet til å kjøpe den på nettet, men gjorde det av en eller annen grunn ikke. Det var et eller annet urovekkende over den boka, uten at jeg helt kunne sette fingeren på det.

De siste årene har jeg ikke fått lest så mye som jeg kunne ønske. Når jeg først leser, vil jeg helst ha en bok som snakker til meg. I høst var jeg innom en av de lokale bokhandlerne, bladde litt i noen reiseskildringer, kikket litt rundt på hyllene på måfå. Så var den der. Alene. Som om den hadde ventet på meg. Ligget på lur. Svart. Tynn, bare et par hundre sider, knapt nok.

Jeg kjøpte den.

Hjemme bladde jeg litt i den, snappet opp et ord her og en setning der. Det var ingen tvil – den snakket til meg umiddelbart, nærmest ropte. Jeg lukket den raskt og puttet den inn i bokhylla med bankende hjerte, selv om jeg helst ville lese den med en gang.

Siden gikk jeg uker og måneder og gledet meg til å gå i gang med den. En gang i blant var jeg bortom bokhylla og holdt den i hånden, så på det svarte coveret, bare avbrutt av tittelen og forfatterens navn i hvit skrift. – Svart. Jeg likte det. Som en film som ventet på å bli satt i gang, mine egne bilder i bevisstheten, uten at noen andre hadde kommet meg i forkjøpet og skapt dem for meg. Bare Tomas og jeg.

Utpå nyåret var tiden inne. Jeg tok boken ut av bokhylla, men denne gang for å lese den. Aller mest hadde jeg lyst til bare å sluke den, men jeg var disiplinert, måteholden, nøt den i nøye avmålte doser. Jeg greide å strekke den over flere uker, fast bestemt på å nyte hvert sekund.

Hvorfor skriver jeg setning på setning om denne boka i et innlegg på en blogg om friluftsliv, attpåtil en blogg med fokus på barn og friluftsliv, lurer du? Hva handler den egentlig om?

Den handler om å gå. Om å gå fra noe, og å gå fra noen. Å gå til noe. Å gå med noen. Om å gå under. Om hvorfor vi går. Det er en bok om gå – og å komme hjem. Det er en bok om å se det store i det små, om eskapisme, ensomhet og elskov. Om langsomhet. Det enkle. Om nøysomhet. Om en forfatter som hudflettende ærlig skildrer sin vandring i Norge, syd i Europa, og i små glimt, gjennom livet. Det er en bok om et annet friluftsliv.

Først og fremmest handler boken om å gå.

Om Mikkel Soya

Outdoor magazine writer, author and photographer with a soft spot for biking and paddling.
Dette innlegget ble publisert i Rotekassa og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

